|
Toets ENTER om te zoeken
Jouw wereld in beeld
De mentale kater: je kut voelen om alle beschamend...
Hierom zou je meer aandacht aan je kleding moeten ...
Hoe komt het dat het weer zo’n grote invloed op ...
‘s Werelds duurste tosti laat zien dat je alles ...
Het Zwitsers gevecht van de alpenhoorns: gaat de 1...
Zo kun je het festivalseizoen langer vasthouden (w...
De 100 meest veelbelovende jongeren van Nederland
Volg Lace Up:
5 dingen die ik heb geleerd van het boek ‘Live Love Run’
Waarom jij dit moet checken
Ben jij geïnteresseerd in hardlopen, maar hoeft het niet allemaal te serieus? Dan is dit boek wat voor jou.

Annemerel de Jongh blogt op Annemerel.com al zo’n 13 jaar over haar leven en de dingen die haar gelukkig maken. Voeding, kleding, beauty, (on)gezondheid, reizen, series, boeken, dat soort dingen. En dat doet ze op een hele persoonlijke en ‘echte’ manier. Ze deelt niet alleen de leuke dingen, maar ook de momenten dat ze bijvoorbeeld een acné uitbarsting heeft of een hele dag in bed ligt met een XXL reep chocolade en haar laptop. En dat echte, dat maakt het leuk.

Eén veelkomend onderwerp is hardlopen. Ik sloeg haar hardloopblogs eerlijk gezegd meestal over omdat ik die een beetje saai vond. Maar daar kwam twee maanden geleden verandering in, toen ik me onder groepsdruk inschreef voor de Dam tot Damloop op 19 september. Toen kwamen al Annemerel’s blogposts over sportkleding, bietensap en pannenkoeken dus ineens wel van pas (busted: dit zijn blijkbaar de dingen die ik daarvan onthoud).

Maar nog beter is het boek dat ze onlangs over hardlopen heeft uitgebracht, Live Love Run. Ondanks dat Annemerel dieper ingaat op de techniek achter hardlopen (dat kan best ingewikkeld zijn), houdt ze het net als op haar blog luchtig en niet zwaar om te lezen. Zinnen als de volgende zeggen genoeg:

Ik kan een heel biologieboek gaan schrijven over wat je aerobe en anaerobe systemen zijn en wat ze precies doen, maar biologie was nooit mijn favoriete vak en ik geloof niet dat jullie daarop zitten te wachten.

Andere onderwerpen die langskomen zijn o.a. handige sportgadgets, sportkleding, krachttraining, recepten en motivatie. Ik denk dat dit boek extra leuk is voor de mensen die haar al ‘kennen’, maar hij is zo uitgebreid dat als dat niet het geval is je zo kunt inspringen. Elk hoofdstuk wordt ingeleid met een persoonlijk verhaal en is geschreven in haar vertrouwde schrijfstijl. I like it!

Als jij net als ik begint met (ietwat serieuzer) hardlopen, moet je toch echt even het hele boek lezen. Maar hierbij alvast vijf dingen die mij het meest opvielen:

Lees ook: How to: beginnen met hardlopen

Het is geen wedstrijd

Annemerel noemt als twee van de grootste fouten die je als beginnend hardloper kunt maken: je loopt te hard van stapel & je denkt dat je de bus moet halen en loopt dus continu harder dan je eigenlijk zou moeten. Als je je afstand te snel opbouwt of geen rustdagen inplant kun je binnen een aantal weken al met een flinke blessure lopen.

Maak er in de opbouwfase geen wedstrijd van, het gaat erom dat je de minuten die je moet rennen, daadwerkelijk rent.

“Hoe hard je gaat maakt helemaal niets uit. Dat komt later wel”, vertelt ze.

Intervaltrainingen maken je sneller

Een intervaltraining is een training waarbij je stukken dat je sneller loopt afwisselt met stukken waarop je op een rustiger tempo loopt. Ik vat Annemerels woorden even heel kort samen (voor de uitgebreide versie en hoe je dat dan het beste kunt doen, moet je toch echt het zelf het boek lezen ;-)): door regelmatig een intervaltraining te doen, zal je lichaam zich steeds sneller gaan aanpassen. Dit betekent dat je op den duur langer op hogere snelheid zal kunnen lopen voordat je moe wordt of pijn in je bovenbenen krijgt.

Met alleen hardlopen kom je er niet

Als je naast hardlopen geen andere sporten beoefent, belast je je spieren te eenzijdig en is de kans op blessures groter. Door regelmatig krachttraining te doen, worden je spieren en aanhechtingen versterkt. Dit voorkomt blessures en zorgt er weer voor dat je sneller wordt.

Naast krachttraining kan bijvoorbeeld yoga ook een goede aanvulling op hardlopen zijn, omdat het je flexibel en sterk maakt. Ook leer je hierbij goed adem te halen, wat je tijdens het lopen kan helpen. In haar boek laat Annemerel een aantal kracht -en yogaoefeningen zien, die je gemakkelijk thuis kunt doen. Handig!

Sport bh’s zijn echt wel belangrijk

Ik moet heel eerlijk bekennen dat voordat ik dit boek opensloeg, ik altijd in een oude bh of yoga bh rende. Maar de volgende zin uit het boek liet me inzien dat dat allesbehalve slim was:

Het weefsel in je borsten kan worden aangetast, de elasticiteit kan verdwijnen (waardoor ze gaan hangen), en er kan striae ontstaan rond je borsten.

Volgens Annemerel ondersteunt een normale bh je borsten maar 35%, terwijl een sport bh tot 74% ondersteuning kan bieden. Best een verschil dus! Je begrijpt dat ik er inmiddels twee in de kast heb liggen.

Het maakt niet uit hoe hard je gaat, àls je maar gaat

Fieuw, ook mensen die een boek over hardlopen schrijven, hebben wel eens geen zin om hard te lopen. Er zijn oneindig veel smoezen om eronder uit te komen en daarom zegt Annemerel het volgende tegen zichzelf als ze dan toch de deur is uitgegaan:

Het maakt niet uit hoe ver je gaat, het maakt niet uit hoe hard je gaat, het feit je wél gegaan bent terwijl je eigenlijk niet wilde is al een overwinning op zichzelf.

Moet je jezelf motiveren om toch naar buiten te gaan? Lees dan ‘Annemerels tien motivatietips’ in hoofdstuk acht en je kunt er niet meer onderuit. Succes!

Vond je dit leuk? Lees hier meer reviews!

Meer van dit soort artikelen? Like ons dan nu!
Deel dit!
Je email is verstuurd!
Meer lifestyle op
Logo002



Lace Up, girl. Get out there and make things happen
Powered by: